Hilsen fra Syden, 3-18. September 2005

Hmm... middag

Etter 15 (her kunne det stått "fantastiske", men det gjør det altså ikke da det har skjedd så mye merkelig) dager i syden, så er det nå siste dag for meg her i Alanya, Tyrkia. Det er derfor på tide med en oppsummering av hva som har skjedd :-)

Dykking etter lunsj Den første uken startet stille og rolig med godt vær (dvs 35-40 grader og sol) men dette fikk jeg sett heller lite til da det meste av tiden ble tilbrakt under vann på diverse dykkerturer med delfiner, barracudaer og i grotter med flittig bruk av undervannsscootere. Maten bestod stort sett av fisk som vi fanget og grillet om bord på dykkerbåtene som fraktet oss rundt.

På kvelden den 4 dagen så ble vårt fredfylte bilde av Tyrkia (dvs om vi ser bort fra bombingene som nyheten har fortalt så mye om og forholder oss til den verden vi til da hadde opplevd under vann og om bord på dykkerbåtene) raskt endret. Vi satt og spiste mat på kveldstid med bord ut mot hovedgaten da en tyrker 40m lenger opp trekker en pistol og fyrer av 3 skudd mot en annen tyrker som står rett ved siden av oss. Gjerningsmannen bommet, stakk av, og 3 min senere så var det forholdsvis mange politibiler og politifolk i området. Heldigvis så ble ingen truffet, og siden vi på dette tidspunkt kun hadde lært alle de stygge ordene på tyrkisk, så slapp vi å forklare oss til politiet. De snakker nemlig ikke spesielt godt Engelsk, Tysk eller Fransk :-)

Dagen etter var det tid for nok en annerledes situasjon da en av oss måtte i et rettsmøte som vitne. Siden dette var en rettsak i Norge, så ble det tatt over telefon noe som føltes ganske merkelig når alle ligger i badeshorts på stranda i 35 grader og du skal avlegge ed, og deretter bli avhørt av 2 advokater. Strendene fra Antalya (som er en skikkelig kjedelig by) ned til Alanya der vi for det meste oppholdt oss var for øvrig fantastiske. Det ble mye strandvoleball på banene som var satt opp, og snorkling langs fjell og i grotter. Sikten under vann er opptil 50-60meter, så det er ganske mye undervannsliv å se.

Rafting i varmen Dykkingen ble lagt litt på is de nærmeste dagene og det ble da tid for både tyrkisk bad (Hamam med vask og full massasje... anbefales på det sterkeste) og litt rafting. Raftingen ville vel i Norge bli kategorisert som padling i en mindre bekk, men i Tyrkia så har de altså ikke spesielt store fossefall eller elver. Men i en kategori 1,5 elv kan man også ha det gøy, spesielt når man kun har på seg halv våtdrakt og det er 5 grader i vannet. Det blir over en 4 timers periode ganske kaldt, spesielt når både jeg og instruktørene er mer opptatt av å være i vannet å forsøke og velte de andre båtene :-)

Vi rakk også i denne perioden mellom dykkingen å gå på bananslang, noe som var utrolig morsomt helt frem til litt senere på kvelden da magen ga uttrykk for at det er fryktelig dumt å spise bananer som ikke er helt modne. Mat er forøvrig billig i Tyrkia, og det ble mye restaurantmat i løpet av ferien. En god middag kostet fra 50-120kr avhengig av om du velger kebab, biff eller fisk. Fisk var overraskende nok det dyreste man kunne velge (som regel dobbelt så dyrt som en biff), noe som er ganske merkelig med tanke på hvor stor tilgangen tyrkerne har på fisk. Siden vi uansett spiste masse fisk på dykkerbåtene hver gang vi var på tur så valgte vi alltid andre ting når vi var i land.

Bananslang  Middag

Vi ble godt kjent med en del tyrkere mens vi var i Alanya og tyrkiske familier er som kjent store og de gjør seg enda større ved å inkludere "fremmede" slik som oss. Dette førte til at vi ble med på et skikkelig tyrkisk bryllup en kveld. Dette er ganske annerledes enn i Norge for å si det sånn. Mye bråk, mye mer folk, ekstreme mengder blomsterdekorasjoner og kranser masse mat og rar drikke.

Moské  Brylluppsbil

Besøk hos barbereren Når det gjelder drikke så er jo te alle tyrkeres favoritt. Du ser folk sykle rundt med brett med te som de leverer på bestilling. Take away tea delivered by the "Tea delivery service" :-) Du får servert te enten du er å handler en t-skjorte (dvs blir lurt til å kjøpe noe til overpris) eller besøker barbereren. Og det ble mange turer til barbereren i løpet av denne turen. Vi fant nemlig en bakgårdsbarberer som ikke snakket annet enn tyrkisk, og vi var vel sannsynligvis også de første "turistene" (I følge en tyrker vi møtte så finnes det kun 2 typer mennesker i Alanya. "Here in Alanya are there only tourists and terrorists... which one are you?") de hadde som kunder. I tillegg til å bli barbert på den gode gamle måten, smurt og oljet så blir du også massert på skuldre og armer. Alt for bare 50kr.

Det å handle i gatebutikker, eller i en "original" levis butikk er forøvrig et kapittel for seg. Det er ingen varer som er priset, og produktene som selges er av dårlig kvalitet fordi det er fake (ja, selv i Levi's Store). Prisen avgjør man over en kopp te, og de starter alltid ekstremt høyt. En vare de skal ha 80 lire for får du med litt tid for 20 lire, altså 100kr. Men uansett hvor du går så vil du bli lurt, og med tanke på at det alltid tar 15 min å handle noe fordi du må drikke te og mase om prisen, så gidder du ikke kjøpe noe som helst. Enda mer imponerende er at ALLE butikker har skilt utenfor der de annonserer at de har f.eks 50% rabatt... Altså 50% rabatt på produkter som ikke er priset. Jaha ja!

Apollo og Athenes tempel i Side Etter mere dykking og bading så leide vi en bil i 3 dager slik at vi kunne reise litt rundt, samt spille litt golf. Det var lite spennende å se som sightseeing turist (og det var egentlig like greit for bensinen koster 15,10kr per liter for blyfri), så det ble desto mer golfing. Tyrkia er et tørt land, så det å finne 9 utrolig frodige og grønne golfbaner i en by som heter Belek var imponerende. Til informasjon Merete: Den beste banen var en PGA designet bane som het Antalya Sultan og Pasha. Sultan spilte jeg på 20 over par i 38 grader og i løpet av 18 hull så hadde jeg drukket 3 liter vann. Til sammenligning med vårt hotell, så var det å være på disse golfbanene og få lov til å dusje på 5-6 stjerners hotellene som lå i tilknytning til disse helt fantastisk. Selv klubbhusene til hver av golfbanen vi var på hadde så høy standard at de fikk toppsuiten på Plaza til å blekne. En ekstremt stor kontrast til det "vanlige" Tyrkia.

Standarden i tyrkia er nemlig så som så. Strømmen gikk for eksempel svært ofte i hele Alanya (helt vanlig fikk vi vite etter å ha forhørt oss litt) noe som førte til at kjøleskapet sjelden var spesielt kaldt på hotellommet, samt gjorde TV titting litt vanskelig (hotellet hadde nemlig ikke agregat slik de dyrere hotellene hadde). Hotellet vårt hadde heller ingen kanaler med tale vi forstod, men det å se filmer som "Fast and Furious" dubbet til tyrkis er ikke så galt som det høres ut (er ikke akkurat brain surgery å forstå hva som skjer). Vårt hotell var rangert som 2 stjerner, men ville vel knapt fått betegnelsen herberg her i Norge. Når jeg tenker meg om så har jeg bodd på hytter uten vann og strøm med bedre standard enn det hotellet vårt hadde. Uansett så var betjeningen morsom, og vi hadde ingen planer om å tilbringe tiden der, så det spilte egentlig liten rolle.

- Gjermund (som i natt slipper å bli vekket av bønnerop 05.00 på morgenen.. takk og lov)

En by som heter... eh.. Kumøkkøy?

Shopper mat på Al Mar kjøpesenter

Troy bar og disco... et utrolig sted!

Taxi av høy standard :-)

På Antalya, Sultan golfbane

På Antalya Golf Course sitt klubbhus

På vei inn i en moské som er så stor at den har kjøpesenter i 1 etasje

Sånn går det når man leker med feil type fisk på dykkertur.. men jeg lærer :-)